BKO

Bendův komorní orchestr
je neprofesionální hudební těleso, které se zabývá
studiem a interpretací historické hudby 17. až 19. století,
se zvláštním přihlédnutím k hudbě českých mistrů.
  • Úvod
  • O orchestru
    • Historie
    • Současnost
    • Almanach BKO
  • Sólisté a dirigenti
    • Sólisté
    • Umělečtí vedoucí a dirigenti
  • Zkoušky
    • Informace pro členy
    • Obecné informace
  • Nejbližší koncert
  • Nahrávky a CD
  • Autoři
  • Akce BKO a fotogalerie
    • akce 2004
    • akce 2005
    • akce 2006
    • akce 2007
    • akce 2008
    • akce 2009
    • akce 2010
    • akce 2011
    • akce 2012
    • akce 2013
    • akce 2014
    • akce 2015
    • akce 2016
    • akce 2017
    • akce 2018
    • akce 2019
    • akce 2020
    • akce 2021
    • akce 2022
    • akce 2023
    • akce 2024
    • Akce 2025
  • Odkazy
    • Benda Arts z.s.
    • Partnerská tělesa
  • Kontakty
  • Sponzoři a příznivci
kategorie: Autoři

Stamic Jan Václav Antonín

(1717-1757)

Jan Václav Antonín STAMIC (1717-1757)
Rod Stamiců, ze kterého vyšla řada znamenitých hudebníků, pocházel z Mariboru v dnešním Slovinsku. Největšího uznání dosáhl Jan Václav Antonín, syn kupce, varhaníka a radního z Havlíčkova Brodu. Hudební vzdělání získal jednak od svého otce, jednak na jezuitském gymnáziu v Jihlavě a snad i v Praze.
Někdy v době válek o dědictví rakouské odešel Stamic do ciziny a záhy dosáhl význačného postavení v kurfiřtské kapele v Mannheimu, nazývaném tehdy "předměstí Paříže". V Mannheimu se stal koncertním mistrem, dvorním kapelníkem a hlavou tzv. mannheimské školy, která obdivuhodně spojovala umění skladatelské s reprodukčním. Za Stamicova vedení se z mannheimské dvorní kapely stalo uznávané středisko nových uměleckých snah, především v oblasti symfonické tvorby.
J. V. A. Stamic je řazen k průkopníkům a spoluzakladatelům nového hudebního slohu – klasicismu, a je předchůdcem Haydna, Mozarta a Beethovena. Přes dlouhodobý pobyt v cizině neztratil nikdy styk s vlastí a v jeho skladbách zaznívají tóny připomínající vliv české lidové písně i zámecké hudby. Přesná souhra a především detailní propracování bohaté dynamiky nejvíce oslňovaly Stamicovy posluchače a dodnes zůstávají základním požadavkem pro interpretaci skladeb mannheimské školy.


© Design Jasnet, spol. s r.o.